2014年10月6日月曜日

独眼竜ならぬ緑眼竜の問題――貴女を眠れなくさせる論理パズル

なかなか面白い頭の体操を英語圏で見つけた[PDF]ので、日本語圏へ紹介しておきます。

Green-eyed dragons 
  You visit a remote desert island inhabited by one hundred very friendly dragons, all of whom have green eyes. They haven't seen a human for many centuries and they are very excited about your visit. They show you around their island and tell you all about their dragon way of life (dragons can talk, of course).  
  They seem to be quite normal, as far as dragons go, but then you find out something rather odd. They have a rule on the island which states that if a dragon ever finds out that he/she has green eyes, then at precisely midnight on the day of this discovery, he/she must relinquish all dragon powers and transform into a long-tailed sparrow. However, there are no mirrors on the island, and they never talk about eye color, so the dragons have been living in blissful ignorance throughout the ages. 
  Upon your departure, all the dragons get together to see you off and in a tearful farewell you thank them for being such hospitable dragons. Then you decide to tell them something that they all already know (for each can see the colors of the eyes of the other dragons). You tell them all that at least one of them has green eyes. Then you leave, not thinking of the consequences (if any).  
  Assuming that the dragons are (of course) infallibly logical, what happens? If something interesting does happen, what exactly is the new information that you gave the dragons? 


日本語へ訳してみました。

緑眼竜の問題 
 あなたは遠い無人島に着きました。そこには、とても友好的な竜が100頭住んでいました。彼らはみな眼が緑色でした。竜たちは、もう何世紀も人間を見ていなかったので、あなたが来たことをとても喜んでくれました。彼らは、島じゅうを案内してくれて、竜の生活の様子をなんでも教えてくれました(もちろん竜は言葉をしゃべれるのです)。 
 竜であることを差し引くかぎり、彼らには何もおかしな点はないように見えました。ところがある日あなたは、奇妙なことに気づきました。島にはひとつの掟があったのです。その掟とは、自分の眼が緑色だということを知ってしまった竜は、それを知った日の真夜中12時ちょうどに、竜の能力をすべて失い、尻尾の長い雀に変わってしまうというものでした。ただ、島には1枚の鏡もなく、また、彼らは眼の色の話は絶対にしませんので、竜たちはみな知らぬが仏で、先祖代々幸せに暮らしつづけてきたのでした。 
 あなたが島を発つ時が来て、竜たちは全員、あなたを見送りに出て来てくれました。涙々の別れの中であなたは、竜たちがしてくれたいろいろなおもてなしへの感謝を伝えました。その時あなたは、あることを口にしました。そのあることとは、彼ら全員がすでに知っている事実です(なぜなら竜たちはそれぞれ、他の竜たちの眼の色が見えますので)。あなたは彼ら全員に「あなたがたのうち少なくとも1頭は眼が緑色ですよ」と告げたのです。そしてそれがどういう結果を招くか(あるいは何も招かないか)について考えることなく、あなたは島を離れました。  
 竜たちがつねに論理的であると前提(もちろん)して、何が起こるでしょうか? もし何かしら興味深いことが起こるとすれば、あなたが竜たちに与えた新情報とは、正確に言って何だったのでしょうか? 



どうですか? 簡単ですか?

以下ネタバレ注意!!!!





















なお、解答はこちら[PDF]。

解答を見ずに、あるいは解答を見てもまだわからない人々が、ああでもないこうでもないと盛り上がっている掲示板もあります:
鍵は、多くの論理的な問題と同様、まずは問題を極端に単純化して解いてみて、それを数学的帰納法的に敷衍していくことです。

ときどきこうした頭の体操をすることは、脳内の垢をこそぎ取ってリフレッシュするためにも、とても大切なことですね。

0 件のコメント:

コメントを投稿